יום שישי, 3 באוגוסט 2018

יש חדש במערב - אורי לוטן - מהדורה 2 - מדף בית הוצאה לאור




הקדמה 

מזה כשלושים שנה, החל משנות השבעים של המאה העשרים, החלו יותר ויותר צעירים מערביים בעלי אמצעים להגיע למזרח הרחוק ולהודו בפרט  למסע אישי של צליינות וגילוי. ללא ספק תרם דו-שיח זה שבין הודו למערב לשינוי בשפה, בראייה, בתפיסה ובתרבות.

במאה התשע-עשרה אמרה הלנה בלבצקי כי שנות השבעים של כל מאה הן חלון הזדמנויות לפריצה תודעתית. אלו שיחמיצו אותו יצטרכו להמתין למאה הבאה. הדברים בהחלט תואמים את לוח הזמנים של המאה העשרים.

אסופת המאמרים שבספר זה מציגה גלריה של אישים ותופעות שהיוו נקודת מפנה ותרמו לעיצובם של האמונה, השיח והמציאות של ימינו. האסופה מאפשרת לטעום בנוחות ובבהירות את ההיסטוריה הרעיונית והמיסטית של המאה האחרונה ולהתוודע אל ''מפת המעצבים'' של הניו אייג'.

תופעה זו של הניו אייג' ראוי לתת עליה את הדעת, משום שיותר מן הסיפורים הפרטיים של הגיבורים - נשים וגברים - והאידיאולוגיות השונות, זוהי דינמיקה של זרם וכוח. המקרה הפרטי של גורו זה או אחר או אופנת בריאות או מודעות זו או אחרת הינם רק שלב בצמיחתו של הניו אייג' כהיבט מקביל ובו-זמני של טכנולוגיה, תקשורת ופרסום, דמוקרטיה וגלובליזציה.

בתזמורו המבריק והמשעשע של אורי לוטן מצליחה אסופת המאמרים ללכוד את המבט המחפש של חולמים, חוקרים והרפתקני הנשמה שהמאות האחרונות תיעדו, שימרו והתמירו לדיבור, לשיח ולמילון מושגים והפכו אותו במאה האחרונה באמצעות רשתות התקשורת החדשות למציאות קיימת, על החמלה והאמונה שבה ועל הכוחניות שבה.

אורי לוטן, כתייר רוחני, חלוץ והרפתקן תרבותי, חווה ממקור ראשון מפגשים עם באגוואן שרי ראג'ניש/אושו, באבא ראם דאס וג'יידו קרישנמורטי וביקר וחי במקומות שבהם התרחשו האירועים, כמו גואה, פונה ובומבי  שבהודו, אורגון וסן פרנסיסקו שבארה''ב, וכמובן גם בתל-אביב.  

האסופה מייצגת את תמונת חייו הנלהבת והתמה כאמן-אינטלקטואל, כעד, כמתבונן וכמשתתף. מבטו המחודד מכיל בו זמנית חיוך, חסד ואהבת אדם יחד עם היקף ענק וייחודי של מידע, מקורות, שמות, קישורים וספרים מכוננים של חשיבה ותפיסה חדשה אשר יוצרים תמונה בהירה של תופעה תרבותית שלמה שעדיין איננו מודעים לתוצאותיה.

לדיעותיו הבאות לידי ביטוי במאמרים יש ערך פילוסופי שפוי, מפוכח ושנון העומד בפני עצמו כתעודה ועדות והראוי להיקרא על ידי כל אחד ואחת: חסידים, מחפשים, פגועים, הורים, תיירים, למדנים, הוגים וגם ובעיקר, סקרנים לשמם.

דוד מיכאלי - 2006


אלה תולדות - פרק ראשון - אורי לוטן

ביטלס, עידן הדלי, מאהארישי מאָהֶש יוֹגי, אלדוֹס האַקְסְלי ואל.אס.די

וודי אלן אמנם אמר על קליפורניה שתרומתה היחידה לתרבות היא האפשרות לפנות ימינה ברמזור אדום, אבל האמת היא שהרבה דברים חשובים שעיצבו את פניה של המאה העשרים - מיקרוסופט, הגלולה למניעת הריון, המריחואנה הטובה בעולם - נולדו שם, בצפון החוף המערבי של ארצות הברית, לחופי האוקיאנוס השקט, לא הרחק מסן פרנסיסקו. גם התנועה, או הטרֶנד, או השקפת העולם המכונה "ניו אייג" (או "העידן החדש" למי שחייב לתרגם כל דבר שזז) נולדה במדינתו של ארנולד שווארצנגר אף ששורשיה נעוצים הרחק משם, גם בזמן וגם בקילומטרים.

אפשר להתייחס בספקנות מסוימת לחלק מהמאפיינים הבולטים של הניו אייג’, אבל אי אפשר להתעלם משתי אמיתות חשובות. אמת ראשונה: בין אבני היסוד שלה אפשר למצוא, כבכל טרֶנד מודרני אחר, את העניין האנושי הבלתי נדלה בכסף ובסקס. אמת שנייה: עד עכשיו זה הביא יותר תועלת לעולם מאשר נזק, ואת זה בהחלט אי אפשר לומר על הרבה טרֶנדים אחרים, ישנים או חדשים. יותר מארבעים שנה סיפק הניו אייג’ מהפכות של ממש בפסיכולוגיה, באמנות, באופנה, בעולם הדיאטה, והכי חשוב - בחיים היומיומיים שלי ושלך. הניו אייג’ גם יצר מוזיקה, אתיקה ושפה משל עצמו וחיבר, פשוטו כמשמעו, מזרח ומערב.

הקשר עם המזרח, ויותר מכל עם הודו, הוא אולי המנוע החשוב ביותר בגלגלי הניו אייג’. זה לא רומן חדש, וכמו כל פרשיה טובה היו בו עליות וירידות למכביר. הצדדים השליליים שלו - כיבוש, גזענות וניצול - נמשכו מאות שנים והסתיימו ב-1947 כאשר מוֹהָנדֶס גאנדי (מיקירי הניו אייג') שחרר את הודו בלי אלימות מעולה של האימפריה הבריטית. תנועת השחרור היחידה בהיסטוריה שלא השתמשה בכלי נשק כדי להשיג את החופש המגיע לה, הבהירה לעולם את מה שלצערנו לא כולם עדיין יודעים. אפשר גם בלי כוח. למרבה האירוניה גאנדי היה הראשון בשורה של מנהיגים שחיפשו דרך לצאת מקללת האלימות - יצחק רבין, ג'ון קנדי, מרטין לותר קינג - שנרצחו בידי מתנקש שראשו היה טבוע עמוק בעידן הישן.

הסופרסטאר הרוחני הראשון

שנים מספר לאחר שחרורה של הודו ומותו של גאנדי נוצרה התפתחות מעניינת ביחסי הודו והמערב, וכמו הרבה דברים אחרים גם לזה אחראים הביטלס. אפשר לומר שהכל החל ב-31 באוגוסט 1967, בשיאו של מה שנקרא היום "קיץ של אהבה", ביום שבו הלך לעולמו אמרגנם של הביטלס ברייאן אפסטיין. הלהקה לא היתה בלונדון באותו יום גורלי. כל הארבעה השתתפו בפעם הראשונה בחייהם בסדנת מדיטציה טרנסצנדנטלית בהדרכת המאהארישי מאָהֶש יוֹגי בעיירה בנגור, וויילס. במסיבת עיתונאים מאולתרת לרגל מותו של ברייאן, השמיע ג'ורג' הריסון כמה מילים שהפכו בתוך שנים ספורות למונחים שגורים בפי כל. מילים שאיש במערב לא השתמש בהן קודם לכן נכנסו ללקסיקון האנגלי ובעקבותיו לשפת העולם כולו. מדיטציה, גורו, אושר פנימי, הארה. המאהארישי עצמו תפס מקום מכובד בשורת התהילה שעד אז אוכלסה רק על ידי ספורטאים וכוכבי רוק או קולנוע, והפך לסופרסטאר הרוחני הראשון בעולם.

כידוע, מאחורי תנועת הניו אייג' עומדת פילוסופיה שמושרשת במסורות עתיקות ושואבת מטקסטים שהיו חבויים מעין הקורא המערבי במשך שנים. מאז ומתמיד חיו בחברות ה"פרימיטיביות" אנשים שניחנו בידע ובכוחות מיוחדים. אנשי הרפואה, או השָמאָנים, נחשבו למי שמקיימים את הקשר שבין השבט והרוח האוניברסלית הנצחית. בחברות המודרניות לקחו על עצמן את המשימה הנכבדה הזאת הדתות המאורגנות, שהשתלטו על רוח האדם וענו לכל דורש על שאלות כבדות משקל בדבר הבלתי נודע, החיים והמוות, וכמובן המילה שבשמה נשפך יותר דם מאשר כל מילה אחרת - אלוהים. אבל הדתות המאורגנות לא התאימו לכולם, ובמשך אלפי שנים נאלצו כל מי שהאמינו שיש אפשרויות אלטרנטיביות, לרדת למחתרת.

החופש החדש שהציף את העולם בעקבות מהפכת הסיקסטיז, שחרר גם את יחידי הסגולה האלה. ניסיונותיהם הראשונים של אלן גינזברג, טימותי לירי ורוברט האנטר באל.אס.די, כשזה היה עדיין חוקי בארצות הברית, פתחו את הדלת לתודעה חדשה. יחד עם המוזיקה החדשה והקשרים החדשים עם הודו, התעורר הצורך בהסברים רלוונטיים יותר מאלה שסופקו על ידי הדתות המאורגנות. התפישה הישנה של המונחים הקריטיים ביותר בחשיבה האנושית, אהבה ואלוהים, היתה צרה מלהכיל את החוויות האמיתיות שיותר ויותר אנשים חוו.

מעידן הדלי לעידן החדש

בתחילה נקראה התנועה "עידן הדלי" בהשפעת האמונה האסטרולוגית הקלאסית שזהו העידן שבו "תזרח השמש". אבל מיסחור המונח (בעיקר באשמת המחזמר "שיער") הביא לצמיחתו של השם "ניו אייג'", כמחווה למשורר בן המאה התשע עשרה וויליאם בלייק, ניו אייג'ר שבכלל לא ידע שהוא כזה. שני המרכזים העיקריים שמהם התפתחה התנועה החדשה היו אֶסָלן בקליפורניה וקוואָזיטוֹר בלונדון. משם, בלוויית כתבי גוּרדג'יֶיף, אוּספֶנסקי, אלן ווֹטס, אלדוֹס האַקְסְלי ורבים אחרים, התפתחה גישה אלטרנטיבית לתרבות המערבית המסורתית, שמאז ומתמיד התעסקה בעיקר בכל מה שבחוץ. הניו אייג'  לעומת זאת התעסק מלכתחילה במה שבפנים, ובמשך השנים משך לתוכו תחומים כמו רפואה הוליסטית, מיסטיקה, ידידות לסביבה וקשר עם הטבע, שחרור האשה ועוד.

מאחר שזוהי השקפת עולם שאינה תחומה בגבולות נוקשים, היא פונה לכל הכיוונים - היסטוריים, עכשוויים, פילוסופיים, דתיים, רוחניים ואפילו מדעיים. החיבור עם המזרח הלך ונמשך. הינדואיזם, בודהיזם, טאו, יוגה, זן, אמנויות לחימה, טאי צ'י - כל אלה התמזגו להשקפת עולם הכוללת את כולם ועוד קצת.

בפרקים הבאים ייסקרו כאן אבני דרך חשובות בתולדות העידן החדש. מי אמר מה, מי השפיע על מי, איפה למצוא את מה, מה קרה, מה קורה, ובשום אופן לא מה יקרה.




תוכן העניינים
הקדמה................................................................................... 11
1. אלה תולדות
ככה הכל התחיל......................................................................... 19
2. מאדאם בלבצקי / התרמילאית הראשונה
מרוסיה לטיבט ובחזרה: סיפורה של מייסדת האגודה התיאוסופית.................... 24
3. ג'יידו קרישנמורטי / אולי זו אהבה
סיפורו של הנבחר: הגורו שלא רצה להיות גורו....................................... 28
4. אלברט הופמן / ככה לא רוכבים על אופניים
האיש שגילה לעולם את האל.אס.די.................................................... 34
5. וילהלם רייך / מלחמות הן תוצאה של דיכוי מיני
הפסיכיאטר שעשה מטעמים מהאורגזמה................................................ 41
6. יעקב פרנק / סקס והנקודה היהודית
אקסטזה מינית בדרך לגאולה רוחנית................................................... 46
7. אליסטר קראולי / קישוף במקום כישוף
המכשף הלבן שהטיף לאהבה ...........................................................  50
8. מאהארישי מאָהֶש יוֹגי / סיידי הסקסי
הגורו שלימד את הביטלס לעשות מדיטציה............................................. 55
9. געגועים לסן פרנסיסקו
העיר שאירחה ועדיין מארחת את כל הטרנדים הניו אייג'יים.......................... 61
10. מרי רת'בון / מריה הקדושה
האישה שאפתה עוגיות מריחואנה לנזקקים............................................. 67
11. פראם ראוואט / המוצרט של עולם המיסטיקה
המורה הרוחני שהתחיל את הקריירה בגיל חמש............................... 72
12. בוריס ליסנוביץ / מלכות תמורת נמר
צייד הנמרים שהפך לאגדת מטיילי המזרח...................................... 78
13. ג'ורג' גורדג'ייף / קינג ג'ורג'
המורה הכי קשה לפיצוח............................................................. 85
14. הרפובליקה העממית של ברקלי
צריך מקום טוב לעשות מהפכות.................................................... 93
15. בודהא / המלך
על תשוקה, סבל ונירוונה............................................................ 101
16. קרלוס קסטנדה / מציאות נפרדת
מדבריות דוממים, קקטוסים מדברים ואנשי ידע נסתרים...................... 107
17. מהטמה גנדי / איש קטן גדול
האיש שהפך את הצום למכשיר להשגת שלום................................... 115
האושר ועונשו
18. האושר ועונשו / חלק ראשון
שנות ה-70 בקומונה של ראג'ניש בפונה:  דיסנילנד של התמסרות......... 126
19. האושר ועונשו / חלק שני
פונה א' מתפרקת. ראג'ניש בורח לאמריקה...................................... 135
20. האושר ועונשו / חלק שלישי
הקומונה באורגון, ההרעלות, המעצרים והגירוש................................ 143
21. האושר ועונשו / חלק רביעי
ראג'ניש הופך לאושו, חוזר להודו וחמש שנים אחר כך
עוזב את גופו בנסיבות מסתוריות................................................... 153
22. האושר ועונשו / אפילוג
ראיון עצמי עם מי שהיה שם........................................................ 160
23. אורובינדו והאמא / אהבה סופר מנטאלית
סיפור על אהבה והארה.............................................................. 171
24. ראם דאס / באבא אמריקאי
חוקר הפסיכדליה ריצ'רד אלפרט שהפך לגורו בשם ראם דאס............... 178
25. קרל יונג / בשם האב
הפסיכולוג שתרם הכי הרבה תובנות לפילוסופיית הניו אייג'................... 184
26. טאואיזם / הדרך
ניסיון לתאר את הבלתי ניתן לתיאור............................................... 190
27.  טאי צ'י / האגרוף העליון
להישאר בשיווי משקל: ראיון עם מורה הטאי צ'י ניצן מיכאלי.................. 199
28. ישוע מנצרת / ג'יזס סופרסטאר
והוא בכלל לא ידע שהוא כזה....................................................... 208
29. אלן וואטס / זן אמריקאי
הקופירייטר של הכאן והעכשיו...................................................... 214
30. בארי לונג / רק הפחד מת
אני גורו. מי אתה? ...................................................................  219
31. הדו"חות האקאשיים / האינטרנט האמיתי
מאגר האינפורמציה של היקום...................................................... 226
32. המיסטיקה הנאצית / הדרך לגן עדן רצופה כוונות רעות
היטלר ותורת הנסתר................................................................ 233
33. אליס ביילי וסויטרי דוי / נשים רעות
שתי נשים שיצאו לחפש אור וחזרו עם ידיים מלאות חושך..................... 238
34. אלדוס הקסלי / האיש שפתח את הדלת
כאשר דלתות התודעה נקיות כל הדברים נראים כפי שהם.................... 245
35. וויליאם ג'יימס / המתכון והעוגה
החוויה הדתית ואני................................................................... 252
36. ג'ון לנון / המורה הרוחני האמיתי שלי
מוזיקה היתה המקצוע שלו. אהבה היתה המהות שלו.......................... 257
רשימות מדף
מדריך הטרמפיסט לניו אייג'........................................................ 264
מלים וחלומות .........................................................................  296
על העטיפה............................................................................ 300
על המחבר............................................................................. 303




אין תגובות: