יום שלישי, 26 בספטמבר 2023

יומני הסלע / שינוי קצב, מקום וזמן / זהב הפרעונים / ג'ד דינר

צילומים: ג'ד דינר

שינוי קצב, מקום וזמן / זהב הפרעונים 

ג'ד דינר

מה מקור הזהב בקברו של תות אנחאמון? בין הסרקופגים למסכת המוות ולציפוי פסלים ורהיטים - מעל 120 ק"ג זהב. סביר להניח שפרעונים אחרים זכו להנצחה דומה ( לפני שקבריהם נשדדו) - מה מקור הזהב הפרעוני?

בימים האחרונים סקרתי מכרות זהב מתקופת הפרעונים  - במדבר המזרחי במצריים , כלומר בהרים העתיקים בין הנילוס לבין הים האדום, שהם חלק מהמסיב ערבו-נובי – מחוז ענק של סלעים קדומים , פרה קמבריים המשתרע בין ערב הסעודית, אתיופיה , מזרח מצרים, סיני ואף שלוחה קטנה באזור אילת. סלעים שנוצרו בין 1000-540 מיליון שנה, ובהם נפוצות למדי תופעות מינרליזציה של זהב. במרבית המקומות המינרליזציה קטנה ולא משמעותית – לדוגמא עורק זהב קטן ליד אילת באזור נחל רודד שנכרה בתקופה המוסלמית. אך פה ושם במצרים , סודן, אתיופיה וערב הסעודית יש מופעים גדולים של זהב בסלעים המאפשרים כרייה ממוכנת של מיליוני טונות במכרות פתוחים.


הכרייה הפרעונית נעשתה בעורקים, בדרך כלל עורקי קוורץ שהכילו ריכוזים עשירים של זהב (מעל 30-15 גרם זהב לטון סלעים) . הכרייה הייתה ידנית, ולפחות בתקופות הקדומות ללא ברזל אלא בכלי צור, כי הברונזה שהייתה ידועה אז לא הייתה קשה מספיק להתמודד עם סלעי הקוורץ הקשים. כרייה של עשרות, לעתים מאות ק"ג של בצר זהב מכל מכרה , עורקים שבדרך כלל רוחבם  כחצי מטר (בפחות מזה קשה לכורים להתקדם בכרייה) ומעלה, עד 1-2 מטר רוחב , ולרוב לא יותר מ40-50 מטר לעומק – כי אז נתקלים במי  תהום. הסלעים נגרסו בטחינה ידנית ובעבודת פרך. עתים נלקחו הסלעים העשירים לעיבוד וריכוז ליד הנילוס, מרחק עשרות קילומטרים מכאן.

מדי בוקר, ב 04:00 , באל קוסיר או חורגדה, עולה על הג'יפ ובנסיעה של שעתיים, חלקה בוואדיות חוליים מתקדם כ100-150 ק"מ מערבה ו 4000 שנים אחורה בזמן. נופים המזכירים את נופי סיני , לעתים עם סלעי גרניט אדומים, לרוב עם סלעים כהים, פסגות חדודות, ואדיות רצופי ארקוזה, מעט עצי שיטים בערוצים. שחון וחם, גם בספטמבר.

המצרים הקדמונים חיפשו עורקים עשירים –בדרך כלל מעל 15-30 גרם זהב לטון סלע. לעתים , מסביב לגלעין – או העורק - העשיר, נותרו אזורים נרחבים של סלעים שמכילים בין 1-5 גרם לטון סלע – די והותר  כדי להפיק רווחים נאים עבור מכרות מודרניים  ממוכנים. בדרום המדבר המזרחי גילו לפני כ 25 שנה מרבץ זהב ענקי , שמו סוקרי (Soukari) ובו למעלה מ300 מיליון טון בריכוז של גרם אחד לטון – ופועל שם מכרה פתוח המטפל במיליוני טונות סלע בשנה ומפיק מאות אלפי אונקיות זהב.

מטרתי – לייעץ ללקוחותיי – חברת כרייה זרה – לאחר סקירת  המכרות הפרעוניים הקטנים, מנהרות קטנות או חפירות רדודות, עתים עם חורבות אזורי מגורים בסמוך – האם סביב החפירות הרדודות יש נפחי סלעים עם זהב בריכוזים נמוכים החוגרים סביב לעורקים הצרים והעשירים שכה משכו את הכורים הקדומים לפני 4000 ואף 5000 שנים. יצוין שהכרייה הקדומה נמשכה – בהפסקות ארוכות - עד התקופה הביזנטית. גם הבריטים כרו פה זהב, עד למהפכה בשנת 1952.

האמצעים שבידי – פרט לג'י. פי. אס. וצילומי לווין – פטיש, לופה (זכוכית מגדלת) פנקס רשימות ועין סקרנית ומאומנת. אף תוכנת AI לא יכולה להחליף אותי, לפחות בעתיד הנראה לעין. ואף תוכנה לא תוכל לזכות ברטט ההתרגשות לו אני זוכה בעת היציאה לשטח או כשמגלה עורק עשיר ותופעות גאולוגיות דורשות הסבר.














אין תגובות: