השפע אינו מספיק – הערות על אקולוגיה של ישויות המון
בתקופת רומא נפגשו התיאטרון החוק והנצרות ויצרו תפיסה חדשה. על פי אחת הגישות התפיסות העקרוניות המגדירות אותנו ומספקות לנו את זהותנו הן התיאטרון והחוק – הדרמטית והלגאלית (בלום, 1985). התיאטרון מגדיר אותנו כבעלי יכולת ייצוג וביטוי, והחוק מגדיר אותנו כבעלי חובות וזכויות. הנצרות בימיה הראשונים המהפכניים איחדה תפיסות אלו באמצעות שיפוט מוסרי טרנסצנדנטי חוצה מעמדות, המובטח בשמיים לכל אדם באשר הוא. איחוד תפיסתי זה כונן אז את יכולת הבחירה, את הרצון, ואת "האישיות שמכירים בה", כממד קיומי נוסף למציאות הקשה. ממד זה הוא קיומי וחופשי אפילו אם הוא רעיוני או מדומיין בלבד. זו תשתית רעיונית ותרבותית שחלקנו נשען עליה גם היום. קיומנו מכיל רעיונות של הכרה בעצמי, מחשבה חופשית, זכות בחירה והבטחה. אלו מתורגמים לזכויות של חופש ביטוי, חופש בחירה, חופש תנועה ומגורים על פי בחירה, וסובלנות מינית. במקרה הפחות טוב הם מתורגמים לייצוג בלבד באמצעות סמלים וטקסים.
גם מערכות טוטאליטריות מסורתיות שהן בעצם אבטיפוס תאגידי, כמו ארגון צבאי וארגון דתי, מכילות בתוכן רעיון של אחווה ושואבות ממנו את עוצמתן (פרויד, הפסיכולוגיה של ההמון). אחווה זו מוצדקת ומתממשת באמצעות רעיון-על טרנסצנדנטי של מלכות שמיים או מלכות ארצית (מדינה) המבטאות הבטחה של מרחבי הכרה וחסד לכשיתגשמו. בנוסף, מערכות מסורתיות אלו משתמשות בתפיסת טוב ורע. הארגון התאגידי של ימינו, מעצם מהותו העסקית, אינו מכיל ואינו משתמש ברעיון של אחווה והחליף את התפיסה של טוב ורע בעלת האיכות הטרנסצנדנטית בתפיסה של נכון ולא נכון שהיא בעלת איכות הישרדותית בלבד.
הסביבה התאגידית והמערכות הארגוניות עושות את מיטבן כדי לצמוח. כתוצאה מחד-ממדיותה העסקית, סביבה זו מייצרת פיצול בין תפיסות של ייצוג, חוק והבטחה. היא מבטלת את איחודן כשהיא מנכסת לעצמה את הממד הנוסף שהיה נחמתו והבטחתו של האדם. בזאת היא מנכסת לעצמה גם את הערכים של הכרה בעצמי, מחשבה חופשית, זכות בחירה והבטחה, שכאמור תרגומם הוא חופש ביטוי, חופש בחירה, חופש תנועה, חופש התקשרות מיני. רעיון "האדם שמכירים בו" נפגע כתוצאה משתי תפיסות הפעלה משלימות שנובעות מן "הקרקע הטכנולוגית" של תקופתנו.
תפיסת הפעלה אחת, היא הקבצה ל"ישויות המון" של קהלי צרכנים או משתמשים העוברים בטרמינלים ממושטרים עד טוטליטריים, בעלי אופי כנסייתי תחת חוקה וקוד דתיים - צבאיים באופיים. אנו עוברים בטריטוריות ובממדים שונים תחת אכיפה עמוקה, סמויה או גלויה כאשר היעד הוא קבלת המוצר או השירות: חטיף בסופרמרקט, ארוחה במקדונלד, טיסה מנמל תעופה, טיפול בחדר מיון, פסק דין בבית המשפט. ניתן לומר שנותקנו ממצע קבוצת ההשתייכות שלנו או מהאחווה שלנו. (הניתוק עצמו ותוצריו הם נושא לדיון אחר: מה המגמה אליה אנו מתפתחים.) בשני המקרים אנו נמצאים תחת מניפולציה ושליטה נטולת בחירה כביטוי של תרבות מערכתית שאנו המשאב שלה. עסקת החליפין היא שפע חומרי, נוחות ורווחת פרט ותמיכה מערכתית (שמהותה בלתי אישית) תמורת קיום נורמות, ביטוי הזדהות וציות מערכתי.
תפיסת הפעלה שנייה, המשלימה את הראשונה, היא השטחה והצפה של מרכיב הבחירה עד כדי איון והתמרת הגמול הרוחני לחומר. ערך "היכולת לבחור" נפגע משום שיכולתנו לבחור מצטמצמת לבחירה צרכנית חומרית ב"סופרמרקט" נתון. ניתן לומר ש"נותקנו" ממצע גידול המזון הפיזי והנפשי ומהיכולות והכלים שלנו. אנו מעוצבים ל"אישיות צרכנית" שההבטחה הקיומית שהיא נושאת איתה היא מוצר או שירות. זו החלפה של מרכיב הדבקות האמוני במופשט במרכיב ההתמכרות הצרכני בחומרי.
המערכת עושה את מיטבה כדי לצמוח ועם זאת היא עיוורת. גישה זו יכולה לאפשר לנו להבין מניעים של מקבלי החלטות במערכת אך גם מניעים של פוגענות יחידים במערכת עקב שלילת אישיותם. כל צמיחה היא על חשבון סביבתה ויחסי הגומלין מעצבים מערכת איזונים.
האקולוגיה
האורבאנית ומשאבי הזמן המוגן והפנוי שהיא מכילה הם קרקע נוחה לביטוי אישי המוצא את
מקומו באמירה חברתית או אמנותית בונה או הרסנית. שלילת "האישיות שמכירים
בה" באמצעות כלי התרבות התאגידית גורמת למאבק חברתי על תפיסת הרצון ועל יכולת
הבחירה. המאבק החברתי על תפיסת "האישיות שמכירים בה" לבין הממשלים
התאגידיים הוא המשחק הגדול של תקופתנו לעיצוב פני החברה הבאים.
2013
ובהמשך לכך, דוגמה קונקרטית - הנה התרשמותו הכה מדויקת של גיא בן דוד על ניהול ושליטה בסין המודרנית:
חזרתי בשישי משנחאי. הייתי שם שבוע לצורך עבודה והוספתי עוד שבוע חופשה. לפני חודשיים הייתי בשנזן ולפני ארבע שנים בבייג’ינג. היה מרתק לראות את השילוב בין שני כוחות-על חזקים ודומיננטיים. מצד אחד שלטון ריכוזי ומגביל. כל הזמן רואים משטרה ברחובות. יש אתרים ואפליקציות שחסומים לשימוש. למשל WhatsApp וכל מוצרי Google (מנוע החיפוש של גוגל לא מוצא כלום, אין גישה לג'ימייל, אין גישה לגוגל מאפס). כדי לקנות כרטיס רכבת אתה חייב להזדהות עם תעודת זהות (או דרכון). העלייה לרכבת היא למעשה עם התעודת זהות (שכבר מקושרת לכרטיס שקנית קודם). בכל מקום מצלמות שסורקות את העוברים ושבים. מצד שני קפיטליזם. הקניונים נוצצים ויפים הרבה יותר מכל קניון שראיתי בארץ. הכל דיגיטלי ומחובר, אין כמעט שימוש במזומן אלא תשלום דרך אפליקציות בטלפון. כניסה לבניין המשרדים על ידי זיהוי פנים. הרחק בשוליים, הד רחוק של תרבות אחרת: מקדשי בודהה, ריקודים בפארקים, פתקים שההורים מביאים לפארק, מנסים למצוא שידוך לילדים. זאת לפחות ההתרשמות שלי משלושת הערים הגדולות של סין. אני משער שבמחוזות הכפריים המצב שונה.
ועוד הערה של אסף מרון:
סימן
שאלה על "תאוות הצמיחה והגדילה" ..למרות התצפיות שלכאורה מאשרות רצון זה
לגדול, כקיים במבנים מורכבים, לדעתי הוא רק תופעת לוואי של העובדה שהצורך בהתחדשות
הוא חיוני בעולם בו הכל זמני, (לידה כפיתרון למוות), והעובדה שאם לא מכוונים בדיוק
את קצב הרבייה והוא קטן מדי, המבנה המורכב ייכחד - כי הקטנה בלתי מרוסנת מסתיימת
באפס ולא חוזרת לגדול. קשה מאוד לאזן
בדיוק את קצב הרבייה ולכן אקולוגיות מורכבות מתייצבות רק במשך הרבה זמן ורק אם הן
מבודדות. הצורך ברבייה הוא לא טלאולוגי - הרצון להתקיים, אלא, אנו צופים במבנים שמתקיימים
רק באלה שמתחדשים.
התיאור של רעיון הסופרמרקט עם בחירה לכאורה
נרחבת אך בעצם מוגבלת עם רשימה אולי ארוכה, אך קצרה בהרבה מהאפשר בעולם יצירתי
וגמיש הוא יפה מאד. אני חושב שחלק מהגבלת הבחירה נובעת מהעובדה שהמערכות שתוארו -
צבא, קורפוריישן, דת, מנוהלות על פי רשימת חוקים סופית ובדידה, גם אם ארוכה (ראה
ספרי החוק עבי הכרס עם כל יוצאי הדופן). עדיין - רבים חשים מוגבלים, או נופלים בין
הכיסאות למרות כל החוקים החברתיים (ע"ע פיצויים לנפגעי אסון - והתנאים שעליך
לעמוד בהם), או לא מוצאים מענה למה שהם מחפשים - (בגד שבדיוק יתאים לי - חיפשתי
בארהב בטיול אחרון - חולצות דומות למה שכבר יש לי רבות בארון - לא מצאתי - פשוט אין - ולא מדובר בהתאמה
למבנה גוף יחודי - רק סגנון כללי וצבע). יש להוסיף למסגרת העובדה שהמערכת מגבילה
את יצירת הגיוון והבחירה - דריסת מתחרים, מגבלות בירוקרטיות על עסקים קטנים, שנאת
השונה, וכו. השאלה היא איך יוצרים חברה טובה ומוסרית, בטוחה, ועשירה כלכלית (למען
רווחת הפרט), וכמובן יצירתית ורוחנית, שבה
שורדים לא רק המינים הפולשים (דת נוקשה, ממשלה וצבא דיקטטוריים, וכלכלה של
אמאזון, גוגל ומיקרוסופט בלבד - קורפוקרטיה).
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה