יום שלישי, 9 ביולי 2024

הקתדרלה האקולוגית / גן קדוש /

הקתדראלה האקולוגית

בשנת אלפיים ואחד אמר לי חברי נתן סעדיה; יש לי חלקה של כעשרים דונם בהוד השרון. שלש-מאות מטרים אורך על ששים מטרים רוחב. יש לך רעיון מה לעשות איתה? מה כיוון האורך שלה שאלתי את נתן. מזרח מערב הוא ענה. אה, אמרתי לו, תעשה גן. גן קדוש. מעניין, אמר נתן, איך? נתן אוהב לשאול שאלות. אכין לך סקיצה של תוכנית. אמרתי לו. כשחזרתי הבייתה הכנתי תוכנית של גן סגור כמרחב מקודש ומרחב החלמה באמצעות מעבר ושהות במקצבים טבעיים של סלע, מים, צמחיה, אור ותרבות על פי דגם קבוע של מתחמי נוף על ציר מזרח-מערב עם אפשרות של וריאנטים בתכסית וווריאנטים של גודל הגן מזעיר לענק, כאשר חלקי הגן הם אברי הגוף המיתי ''בצלמו ובדמותו".

מקורות ההשראה שלי היו כמובן גני ילדותי על גבעות הכורכר של רמת-גן וגבעתיים; גן המלך דוד עם הבריכה העגולה במרכזו, גן אברהם עם חלקו המערבי הסדור וחלקו המזרחי הכאוטי יותר, גן שאול הוא גן הקופים עם האבנים השטוחות בבריכת הנופרים וגינת הסיגליות שלידה, כולם נוצרו על ידי הגנן האגדי משה כבשני, וגן עלייה שניה עם המעיין החבוי שתכנן אדריכל הגנים ויקטור מאיר; מקורות הירקון שקטפנו שם בוסים, הוואדיות המטורפים של מדבר יהודה, מעגל הדולמנים ברמת הגולן, גני זן, שמורת הוואסופאי שליד נהר קולורדו ששם הייתי עם שאולי, וגן הפסלים במוזיאון ישראל בירושלים עם המבנה השקוע באדמה ופתוח לשמים. וגם סיפון ההולוגרמות שנמצא בספינת החלל "סטארטרק".

חשבתי על יצירת מודל גן אקס-טריטוריאלי שיהיה מוגן בתוקף חוק. חשבתי שהגן יהיה חלק מרשת עולמית של מקלטים ומוקדים אקולוגיים אוטונומיים וברי-קיימא לגהות סביבתית, שימור אומוולטים ביולוגיים של פאונה ופלורה, ריפוי ותמיכה במרחבים בנויים, טכנולוגיים ושוממים ובסופו של דבר מיועד כבועה לגהות מרחבית בתחנות חלל.

רציתי שהמסלול בגן יחלוף ברצף מוסדר של מתחמי נוף ויהיה סימול של מסע חיים שיהיה אפשרי בשני כיוונים: ממזרח למערב כתנועה מסומלת של מורד האפיק או ממערב למזרח כמעלה האפיק, כך שכל כיוון יעניק חוויה רגשית בין ישימון לסדר וישתמש אחרת במקצבי זמן.

מאז, נתן ואני ממשיכים לדבר אבל התוכנית נשארת על הנייר. גם דיברתי עם אריה קוץ ורני ניר אבל התוכנית נשארת על הנייר. זה דבר שצריך לעלות המון כסף. בינתיים מצאתי תוכנה פשוטה שנקראת סקצ'אפ והצלחתי לשחק עם כמה דוגמאות תלת-ממדיות. בשנת אלפיים ושמונה נתקלתי במודעה של איגוד ארכיטקטים. שוחחתי עם בן דודי ארי אברהמי, אדריכל ובעקבות השיחה הגשתי את ההצעה לתחרות כ"קתדרלה אקולוגית". לא זכיתי. מפעם לפעם אני מציץ בטיוטות. ובינתיים סביב הבית שלנו זוגתי הצמיחה גן נהדר ומונחות בו אבנים שאספתי.

בשנת אלפיים ועשר כשפתחתי בסמינר הקיבוצים את התוכנית הבינתחומית לטיפול שטח שילבתי את תמונות הגן הקדוש במצגת כדגם למסע טיפולי. התוכנית נסגרה בשנת אלפיים עשרים ואחת. אתמול שלחה לי רינת מזרחי, שהיה לי הכבוד להיות המורה שלה, טיוטה לדגם מעבר במרחב טבעי ומגונן במעון "צופיה". זה נהדר אמרתי לה. אשלח לך את תכנון הגן הגן הקדוש. הקתדרלה האקולוגית. הנה זה כאן. 

תיאור:

גן סגור כמרחב מקודש ומרחב החלמה באמצעות מעבר ושהות במקצבים טבעיים של סלע, מים, צמחיה, אור ותרבות על פי דגם קבוע של מתחמי נוף על ציר מזרח-מערב עם אפשרות של וריאנטים בתכסית וווריאנטים של גודל הגן מזעיר לענק.

חזון:

יצירת מודל אקס-טריטוריאלי מוגן בתוקף חוק של סביבת החלמה. הגן יהיה חלק מרשת עולמית של מקלטים ומוקדים אקולוגיים אוטונומיים וברי-קיימא לגהות סביבתית, שימור אומוולטים ביולוגיים של פאונה ופלורה, ריפוי ותמיכה במרחבים בנויים, טכנולוגיים ושוממים ובסופו של דבר מיועד כבועה לגהות מרחבית בתחנות חלל.

השפעה:

מרחב מתוכנן כבועת שקט במקצב האורבני, שיציע דגם צלייני של מסע למערב או מסע למזרח, בתואם למרכזי הגוף האנושי, ברצף מוסדר של מתחמי נוף כפילטרים ומאיצים לחוויה מיטיבה.

עקרונות:

רעיון הגן הוא מסע חיים. ניתן לעבור מסע זה ממזרח למערב כתנועה מסומלת כמורד האפיק או ממערב למזרח כמעלה האפיק. כל כיוון מעניק חוויה רגשית בין ישימון לסדר ומשתמש אחרת במקצבי זמן.

מבנה הגן ממזרח למערב:

כניסה לגן

אפיק מדברי של סלע – מבוך אבן - גן סלעים, הגות, תנועה לקראת, מצב של טרום פעולה או טרום לידה

מעבר שער אבן חול אדומה – טכס המעבר - הלידה

בריכות ומפלים להיטהרות במעבר ביניהן

מרכז הגן - בריכת המעגל של העולם מוסתרת בצמחייה

החצי הראשון של הגוף העיקרי - העולם הצעיר,

הבריכה הפנימית – המרכז  

החצי השני של הגוף העיקרי – העולם הבשל,

תמונת השמיים בפירמידה הקטומה – הגות וסיכום

חצר המים – התמונה המסודרת - השלמה

שער אבן אפורה -  הסיום



מבט על הגן ממזרח למערב


חלקי הגן הם אברי הגוף המיתי ''בצלמו ובדמותו'':

1. השער המזרחי הלבן – פסגת הקודקוד

2. גן האבן הריק – הראש והפנים

3. שער האבן האדומה והנביעה – הלב

4. הבריכות האינדיאניות – הריאות

5. הבריכה העגולה החיצונית – המקלעת הסולרית הקיבה והכליות

6. הבריכה הפנימית – מרכז השוויון ונביעת הכוח

7. הפירמידה הקטומה – הרחם/ מקום יצירת הרעיון והזרע

8. המזרקה/ הנביעה בחצר המערבית -  איבר המין - השיווה לינגם

9. השער המערבי האפור - המרכז התחתון חיבור לקרקע

ביאור חלקי הגן 


מתחם החצר המזרחית


קתדרלה אקולוגית המעבר ממתחם הזן לחומת אבן החול

התרשים הראשוני בעט

חציית רכס אבן החול לבריכות. מבט ממזרח. 

קתדרלה אקולוגית מבט מזרחה אל הבריכות האינדיאניות

 מבט על מתחם הבריכות האינדיאניות והבריכה המרכזית

הבריכה המרכזית

מבט אל הבריכה הפנימית 

 מבט על הבריכה המרכזית הפירמידה הקטומה והחצר המערבית

מתחם החצר המערבית

קתדראלה אקולוגית במרחב טכנולוגי 7

קתדראלה אקולוגית במרחב טכנולוגי אובייקט עף 7

אין תגובות: