יום שישי, 8 באוגוסט 2008

כורסאות וריבועים: בית הרבוע הכחול – אריה קוץ רני ניר אדריכלים







בית הריבוע הכחול - פארק תעשיה אפק ראש העין
אריה קוץ רני ניר אדריכלים

הרעיון העיצובי הראשוני של הבניין שואב את השראתו ממיקומו המיוחד של המגרש בתפר שבין המישור להר כמו גם מצרכי הלקוח והפרוגרמה. נוף הגבעות של השפלה הפנימית מקבל בבניין הד בעיצוב הרך של קו הגגות. שני הגגות המקומרים מדגישים את חלוקת הבניין לשני אגפים אך יוצרים גם את החיבור של שניהם לבנין שלם. הגג המתכתי נשען על קונסטרוקצית פלדה מודגשת בכחול של לוגו החברה ומשקלו "יורד" לאדמה בפירים מצופי אבן. האבן שמצפה את הפירים האנכיים וחלקים מקומת הקרקע ומפיתוח הנוף היא אבן ישראלית, לקוחה מגב ההר, לא רחוק מהאתר, ומעובדת עיבוד תלטיש מסורתי. האבן והמרקם שנבחר לה קושרים את הבניין למקום הן מההיבט הגיאוגרפי והן מההיבט היסטורי. כניגוד מתוכנן, חלקי הבניין שבין הפירים מחופי האבן עשויים מפנלים של אלומיניום צבוע בצבע כסף מטאלי בשילוב עם חלונות אלומיניום וזכוכית. קטעים רבועים של קירות מסך מהווים אזכור אבסטרקטי לסמל הרבוע הכחול.

הטופוגרפיה של המגרש היא שיפוע חזק לכוון מערב. עובדה זו, ביחד עם הגדרות הפרוגרמה גרמו לחלוקת הבניין לשני אגפים שונים בכעין "ספליט-לבל" כאשר כל אחד מהאגפים נוגע בקרקע בגובה שונה, בהתאם למיקומו על גבי הטופוגרפיה. האגף המערבי כולל סופרמרקט גדול בקומת הקרקע ושתי קומות העליונות מיועדות למשרדי הרבוע הכחול. האגף המזרחי, שיבנה בשלב שני, גבוה מעט מהחלק המערבי בגלל מבנה הקרקע והוא מיועד להשכרה. גם באגף זה קומת הקרקע מסחרית ומעליה שתי קומות משרדים. מתחת לאגף הזה מתוכננות שתי קומות של חניון מקורה.

יש בעיצוב הבניין ניגודים מודעים בין מסורתי לעכשווי, בין רך וקשה, מרובע ועגול, מחוספס וחלק. גם בתכנון פנים הבניין חוזרים האלמנטים המאפיינים את החוץ- הן בשילוב החומרים של מעטפת המבנה והן שילוב בין גיאומטריות נוגדות. דוגמה אחת לכך היא המדרגה הראשית בלובי הכניסה. בתוך הגריד הריבועי של הבניין "נקרע" חור לא רגולרי ובו עוברת מדרגה מעוגלת בין קומות המשרדים. המדרגה עצמה חוזרת על החומרים המאפיינים את הבניין כולו- קונסטרוקצית פלדה, שלח מאבן מקומית ורום מנירוסטה.

אין תגובות: