יום שני, 5 בדצמבר 2022

זמן המדבר / מהדורה חדשה מעודכנת / צמא

 

צמא

צמא הוא השתוקקות. השתוקקות לא ממומשת היא עינוי. צמא הוא עינוי. המחשבה לבדה על צמא גורמת לנו מצוקה. תחושת הצמא חזקה ותוקפנית הרבה מעבר לקיבול ולצורך הפיזי האמיתי. תחושת הצמא נשארת  הרבה אחרי שמילאנו את צרכינו הפיזיים. דופן הגרון והוושט ירגיעו את עצמם רק אחרי שתעבור בהם כמות מים שתהיה שוות ערך לפחד ולהשתוקקות. תחושת הצמא היא ביטוי ישיר לאיום קיומי. הלחות והנוזלים המזינים התומכים והשוטפים אותנו הם טכנולוגית הבסיס והמקור שלנו כיצורי עולם זה. הדים עתיקים המאוכסנים בזיכרון גופינו מתאבכים ומהדהדים בנו בשעת מצוקה.

כאשר חיכי יבש ולשוני יבשה וחמה, ריאותי היבשות מעבירות בחריקה את האוויר והשתן שלי גבישי, אז אזני וראשי הכואב מהדהדים בקולות הרחם ולפניהם קולות הים הגדול, המרק הביולוגי חסר הגבול. אני זוכר בתאי גופי את ריח המים. כחלוצי יבשה אנחנו נושאים בתוכנו את בועות המים בשקיות מתוחכמות של קרומי התאים, מחברים אותן אחת לשנייה במבנה מופלא. אנחנו חולפים בסביבה מכאיבה ביחסי גומלין קשים מיובש וחוסר, מלקטים וקולטים את מימינו כדי שנמשיך להתקיים, ומחזירים את מימינו כמעט מיד לאחר שהרוו את רקמותינו. אף אחד אינו יכול לשמור מים. אין מים פרטיים במדבר. בעולם. אין בנמצא בעלות על מים. אנחנו מחזירים את המים לעולם בנשימה, בהזעה, בהלחתה, בהשתנה, בכל פליטה מגופינו ובגופינו החוזר לאדמה. העולם כולו חולף דרך אותם המים. המים זוכרים את ראשיתם. המים זוכרים את סביבתם. בעוברם באפיקים היבשים של גופי הם מעצבים מחדש את דפנות הערוצים של עורקי ותאי, גורפים סופחים משנים ומחליפים זיכרונות מים ישנים בחדשים. זאת הכמיהה לזרימה ושינוי אשר צבעה המקורי שב אליה במדבר, בצאתי אל היבש, בצאתי אל הריק.  אני מחליף את מימי העומדים. מי שזוכר את ריח המים והצמא בגופו לעולם לא ישמור אותם לעצמו או ימנע אותם מאחר.

כמו שקיות מנוקבות אנחנו מנסים לחצות את השטח היבש שהים הגדול עזב אותו לנפשו לפני זמן כה רב. שם, כאשר אנחנו דולפים אפשר לחוש את הגעגוע למים. מים צלולים, מים כהים, מים לבנים, מים ירוקים, מים שחורים, מים זורמים, מים מעטים, מים עומדים, מים נופלים, מים מסריחים, מים מטפטפים, מים נעלמים, מים שקופים, מים שוטפים, מים רבים, מים חומים, מים עכורים, מים כחולים,  מים עמוקים, מים רדודים, מים רועשים, מים גבוהים, מים שקטים, מים רחבים, מים נקווים, מים מתוקים, מים מרים, מים מלוחים, מים יורדים, מים עולים, מים אדירים, מים קטנים. מים חיים.

 

אין תגובות: