יום חמישי, 28 בפברואר 2008

ספר חדש: גלות, מסע, בחירה


מאת: דוד מיכאלי

משתתפים: ד''ר ראובן יעקב, בני פישר, ניר גור, נטע רון, פרופ' רחל לב-ויזל, יעל דמארי, רוני כצמן.

מדף בית הוצאה לאור



הפילוסופיה, התפיסה ההתנהגותית והכלים של טיפול דרך שטח מדברי במאמרים, סיפורי אירוע וסיכומי סדנאות. בחלקו הראשון של הספר שלושה פרקים: הראשון הוא רקע הגותי, השני הוא התפיסות העומדות בבסיס הטיפול והפרק השלישי הוא כלי השטח לטיפול. חלקו השני של הספר מכיל סיפורי טיפול, סיכומי סדנאות, ניירות עבודה, מחקר פעולה של פרופ' רחל לב-ויזל ונספח מסיים.

אם כי המחבר אינו פסיכולוג נוכחות בספר במיוחד בפרקים השני והשלישי תובנות פסיכולוגיות רבות כמו העמדת האנושיות כנגד דחפים (פרויד), התלהבות, הדבקה והסעה (לֶבון), תיאורית שמונת השלבים (אריק אריקסון), הכלה (דיון), התאמה לסביבה (פיאז'ה), היכולת להיות לבד וחוויית ביחד (וויניקוט), יחיד בקבוצה, שייכות והשפעה (שמאק ושמאק), סכיזואידיות ודפרסיביות (מלאני קליין). נדיר לפגוש היבטים פסיכולוגיים והתנהגותיים דרך חוויה אישית ואירועי אמת בשפה ספרותית חיה ובזה גם ייחודו של הספר.

"...שמו של הספר "גלות, מסע, בחירה" נוגע בהחתמה ההגותית שלנו הלוא היא מעברו של אברהם העברי. גלות, מסע ובחירה מייצגים את הנושאים המרכזיים של עבודת השטח: יציאה אל מחוץ לעולם ההרגלים, המסע החיצוני והפנימי על כל רבדיו, הכרת אפשרות הבחירה על ידי המטופל, ואם תרצו, כריתת ברית פנימית." (עמ' 11)


תודה לד''ר אסתי שלו על הערות והארות.

אין תגובות: