יום שני, 3 באוקטובר 2022

"הר דרך בית זמן" או, איך להתמודד עם כל מיני דברים מוזרים? סיפור על גבוה, רחוק, יפה ועמוק

מדף בית הוצאה לאור שמחים להודיע על ספר חדש: "הר דרך בית זמן" או, איך להתמודד עם כל מיני דברים מוזרים? סיפור על גבוה, רחוק, יפה ועמוק. כתיבה וציורים: דוד מיכאלי. 38 עמודים. כריכה קשה. 

להזמנת הספר: madaf2@gmail.com


הר, דרך, בית, זמן הוא סיפור שיר המתאים לכל גיל. בשער הפנימי כתוב: "איך להתמודד עם כל מיני דברים מוזרים" וגם, "סיפור על גבוה, רחוק, יפה ועמוק". זהו מסע רב שנים במדבר שהמחבר זיקק לסיפור-שיר עם תחושה של חכמת חיים מוכרת בעלת גוון של איכות נצחית.

רקע דפי הספר הוא בצבע אבן חול, עם רצפי קוים ונקודות שמעלים תחושות של מרקמים טבעיים, מרחב וחלל. כתמי קשתות לבנות עם סימוני כוכבים יוצרים תחושת אופק. דמויות כחולות מסמלות מצבי התמודדות שונים עם איורים קטנים בלבן של יצורי מדבר קטנים.

לסקרנים מעולמות החינוך והטיפול, לטקסט הפשוט יש רובד עמוק של חוויית התמודדות, אוריינות ומסוגלות עצמית. החלוקה להר, דרך, בית, זמן יכולה לתרום להתמצאות במצבי חיים שונים ועד לשינוי נקודת מבט. מודל הוראה זה הוא נדבך מרכזי בתוכנית לימודי טיפול שטח במרכז האקדמי לווינסקי-וינגייט ובתוכנית לטיפול שטח שהתקיימה בעשור האחרון בסמינר הקיבוצים. 

לחצו כאן להרצאה על המודל התיאורטי ביוטיוב 


מדף בית הוצאה לאור תרמו את "הר, דרך, בית, זמן" במהדורה תלת-לשונית מיוחדת בסווהילית, אנגלית ועברית ליוזמה חינוכית למדעים של ישראל-קניה בשם ubia yedidim  המשותפת למכללת לוינסקי בתל-אביב ותיכון לבנות במחוז נאקורו בקניה שבאפריקה. המתרגם לסווהילית הוא הנרי וואיטינדי ( Waitindi ) מנאקורו. 


הקשיבו ביוטיוב: טל קרביץ הלחין ושר את הטקסט של הר דרך בית זמן עבור פרויקט אוביה-ידידים.


יוזמת ubia yedidim   המסע הראשון לקניה

יוזמת ubia yedidim  יצאה לאור בתחילת שנת 2022 מתוך פגישות זום בין ד"ר רונית רוזנשיין ממכללת לוינסקי וטאביטה ג'ושוע מתיכון לבנות נאקורו, בתיווכה של דבי שגיא המהווה את ראש הקבוצה. ד"ר רונית רוזנשיין היא ראש תוכנית המצוינות בקמפוס האקדמי לוינסקי וינגייט. לשעבר, ראש המרכז הארצי למורי ביולוגיה ומורי מדעי הסביבה במכון ויצמן, סגנית מנהלת בתיכון למדעים ומורה לביולוגיה. בהמשך חברו לקבוצתנו גם ד"ר יעל צורן, מומחית להתפתחות מקצועית של מורי מדעים וג'ון שגיא טכנולוג מזון.

השיחות עם טאביטה התקיימו בהתחלה סביב הצורך של בית הספר לעבור לתוכנית המוצעת על ידי משרד החינוך הקנייתי: Competence Based Curriculum. לאחר הבנת הצורך פנינו למספר גורמים מקצועיים שהרחיבו את האפשרות לתרום לפיתוח הוראת המדעים בתיכון נאקורו בפרט  מתוך כוונה בעתיד לתרום להוראת המדעים במחוז נאקורו בכלל.

הגורמים שתרמו עד היום לפעילות שלנו הם:

המרכז האקדמי לוינסקי וינגייט

א. תומך בנסיעה של ד"ר רונית רוזנשיין

ב. פועל להרחבת הפעילות באמצעות שיתופי פעולה גם עם ראשי התוכניות להוראה אנגלית, מוסיקה, מתמטיקה ורב תרבותיות. נערכה פגישה ראשונה עם ראשי התחומים הללו שכולם הביעו את רצונם ליצור קשר עם מורי בית הספר כדי להציע להם תוכניות לימודים חדשניות שפותחו במרכז האקדמי. האפשרות הזו הוצגה בקצרה למנהלי תיכון נאקורו ותוצג בהרחבה בביקורנו הקרוב.

ג. סטודנטים של תוכנית המצוינות נפגשו באופן רציף אחת לשבוע במשך כסמסטר בשנה הקודמת עם תלמידות התיכון ובשנה הבאה הפעילות הזו תורחב לסטודנטים נוספים שיחנכו לאורך תלמידות מתיכון נאקורו. ראשית הם ילמדו יחד עם התלמידות על התרבויות הישראלית והקנייתית באופן הדדי ובמהלך השנה הסטודנטים יעזרו לתלמידות בנושאים לימודיים. 

מכון ויצמן למדע תרם ציוד מדעי משומש ופרטי אומנות מתוך תערוכות אומנות מדעיות שנערכו במכון ויצמן למדע

המפקחת על הוראת הביולוגיה ד"ר אירית שדה אפשרה לפרסם את הפעילות  בכנס מורי הביולוגיה וכך  נוצר קשר עם המורים ובתי הספר הבאים:

תיכון כרמל זבולון תרם שני מיקרוסקופים וציוד מדעי

תיכון ליידי דייויס והמורה ד"ר ענת קציר תרמו 18 מיקרוסקופים (אותם לא הספקנו להכניס למשלוח הנוכחי)

תיכון לאו בק בחיפה והמורה מלי בר יצרו פרויקט הוראה ולמידה משותפת בין תלמידי המגמה לביולוגיה ותלמידות תיכון נאקורו בנושא נושא מרכזי בתוכנית הלימודים: אקולוגיה. הפרויקט המשותף כבר התחיל וניתן לראות את ההתחלה שלו כאן לתוכנית זו תצטרף גם המחלקה לחינוך של אוניברסיטת חיפה

תיכון חדש בהרצליה והמורה ד"ר חיים גבע הספיל ילמדו יחד עם טאביטה ג'ושוע ותלמידי כתה י' את נושא משבר האקלים יחד עם ארגון TiME

המכון ללימודי שטח בהוד השרון יחד עם מדף הוצאה לאור בגבעתיים פיתחו ויצרו את הספר "הר, דרך, בית, זמן" המתאים לילדים ולמבוגרים. הכותב והאמן הוא דוד מיכאלי. הספר מציג בשפה נגישה וידידותית מודל עריכת מצבים ופיתוח יכולות אוריינות שמהווה נדבך מרכזי בתוכנית לימודי טיפול שטח במרכז האקדמי לווינסקי-וינגייט. בתיווכה של דבי שגיא הספר תורגם לאנגלית וסווהילית והופק כתרומה עבור מיזם ubia yedidim    במהדורה תלת-לשונית. 

הקשיבו ביוטיוב: טל קרביץ הלחין ושר את הטקסט של הר דרך בית זמן עבור פרויקט אוביה-ידידים.

בביקורנו הקרוב נלמד את הצרכים הנוספים של תיכון נאקורו ובתי ספר נוספים ונרחיב את פעילותינו בהתאם.

להזמנת הספר וליצירת קשר ליוזמת ubia yedidim

ראש הקבוצה: דבי שגיא  050-627-8923  

המרכז האקדמי לוינסקי וינגייט:  רונית רוזנשיין 054-552-5855 

הגב' טביטה ג'ושוע מנהלת היה''ס התיכון לבנות בנאקורו, קניה

ד''ר רונית רוזנשיין מהמרכז האקדמי לוינסקי, עם חבילות הציוד שנתרמו

תלמידה עם המיקרוסקופים שנתרמו למיזם 

סגנית שגריר ישראל בקניה נוטעת עץ בחצר ביה''ס בנאקורו לכבוד המיזם 

הנרי וואיטינדי מתרגם הספר "הר, דרך, בית, זמן" לסווהילית עם הספר ועם ד''ר יעל צורן

הצוות הישראלי של המיזם בנאקורו. משמאל לימין: ד''ר רונית רוזנשיין נציגת המרכז האקדמי לוינסקי, דבי שגיא ראש הקבוצה, ג'וני שגיא טכנולוג מזון, ד''ר יעל צורן מומחית להתפתחות מקצועית של מורי מדעים. 



אין תגובות: