יום רביעי, 19 באפריל 2023

הדרך לגן עדן רצופה כוונות רעות / אורי לוטן / יש חדש במערב, תולדות הניו אייג', פרק 32 / מדף בית הוצאה לאור

 אורי לוטן, יש חדש במערב, תולדות הניו אייג', פרק 32, 19/1/2005 11:32

 הדרך לגן עדן רצופה כוונות רעות

אחת התופעות המוזרות ביותר בהתעוררות האזוטרית שעברה על התרבות המערבית במחצית השנייה של המאה העשרים קשורה דווקא לאחת התופעות המתועבות ביותר שבה, הנאציזם, ויותר מכל דמותו של אדולף היטלר לא כפוליטיקאי אכזר ורוצח המוני, אלא כדמות מיסטית-פולחנית שגם כיום אחרי מותו משמש השראה לקבוצות מיסטיות שונות, סודיות ומחתרתיות ברובן. למרבה הפליאה והצער חלק מהתורות הנסתרות הללו הסתנן אל תוך חוגי הניו אייג', אם כי לא תמיד בצורה גלויה. אחת מעמודי התווך של הניו אייג', ומי שקרויה לעתים קרובות האמא של הניו אייג', אליס ביילי האמריקאית, היתה אנטישמית מוצהרת, ובחלק מכתביה אפשר למצוא חלקים הנראים כאילו נלקחו באופן ישיר מספר תעמולה של המפלגה הנאצית.

אינספור ספרים ומחקרים נכתבו על דמותו של היטלר ובחלקם מוזכרות ההשפעות המיסטיות-אזוטריות שעזרו לו להגיע לרמה כזו של כריזמה שהפכה אותו למה שהיה. לנסות ולהבין את דמותו של היטלר היא משימה לא קלה, שכן ההיסטוריה של האיש אינה דומה לזו של אף אחד אחר שקדם לו. את הסיבות הישירות שגרמו לפריצת מלחמת העולם השנייה יש לייחס קודם כל לנסיבות הפוליטיות שבתוכן התרחשה, וזהו כמובן לא המקום לדון בכך. גם המניעים הפסיכולוגיים שמאחורי פעילותו של היטלר, אינם מספיקים כדי להסביר את התופעה. לא כל ילד מוכה או צייר כושל הופך בהמשך דרכו למנהיג אכזרי ולשליט של מנגנון אפל והרסני כמו המפלגה הנאצית וכל הקבוצות הקשורות בה. במשך השנים ניסו להסביר את התופעה מנקודת מבט אזוטרית. אין זה סוד שהאס.אס. ראו את עצמם כקבוצה מיסטית מאוחדת עם קודים, שבועות אמונים ומנהגים סודיים. אנחנו גם יודעים שהיטלר היה צמחוני ואנחנו יודעים שהיה קשור מאוד למסורת התרבותית הגרמנית, אבל מעטים האנשים שיודעים  שהיטלר היה חובב מיסטיקה מושבע וראה את משימתו לא רק כדרך פוליטית או כוחנית, אלא כשליחות דתית, הוראה מגבוה שהצדיקה את כל האמצעים בדרך להשגת המטרה.

חוסר האבחנה המוחלט הזה בין טוב ורע יכול להיות מוסבר רק בשתי דרכים. או שהאיש היה מטורף, וזוהי ההנחה המקובלת, אבל היא בכל זאת אינה מסבירה את העובדה שמיליוני גרמנים נדבקו בטירופו. הדרך השנייה להסביר את התופעה הנאצית היא שהיטלר ניחן בכוחות על-טבעיים שאפשרו לו להחזיק את העם הגרמני כולו תחת ידו. ההיבט הזה הוא פחות ידוע. אי אפשר להתכחש לכוח המאגי שהיטלר ניחן בו. אדם קטן ואפרורי עם קול צרחני שהצליח להפנט אומה שלמה ולהפוך לאדם החזק ביותר באירופה בשנות השלושים והארבעים. המחקרים הרבים שנעשו בדבר קשריו של היטלר עם עולם המיסטיקה אינם מצדיקים כמובן את האמצעים שבהם השתמש בדרך להשגת המטרה, אבל הם יכולים לשפוך מעט אור על דמותו, ועוד יותר מכך להסביר את ההשפעה והכוח המנטלי האדיר שעמדו לרשותו. אחת התיאוריות הרווחות ביותר היא שהיטלר וחבריו למעגל הפנימי בצמרת הנאצית אכן למדו תורות נסתרות, אבל השתמשו בהן לרעה, וזו הסיבה לכל.

אבי המיסטיקה הנאצית היה היינריך הימלר שהיה חובב מיסטיקה עתיקה והוקסם במיוחד מהמורשת הארית. הוא מצא הקשרים בין תורת הגזע הנאצית ופולחנים הינדים ובודהיסטיים עתיקים, ואף ארגן משלחת לטיבט על מנת לחפש את שורשי הגזע הארי. בצד השני של המטבע הפשיסטית, באיטליה, היה יועצו של בניטו מוסוליני, ג'וליו אֶבולה, שניסה להרחיק אותו מהוואתיקן (יצוין שגם הוואתיקן מצידו קיים קשר סודי עם היטלר) ולקרב אותו לפגאניזם. ולדעת חסידי המיסטיקה הנאצית בתקופת המלחמה, אנשים כמו היטלר והימלר גילו את סודות הכוח הנסתר שאפשר להם להשתלט על אירופה.

ב-1912 הקימה חבורה של גרמנים את מסדר הטאוטונים, חבורה מיסטית שלדבריה היו בידיה הוכחות לעתיקותו של הגזע הארי. קבוצה נוספת שנקראה "טולֶה" הוקמה בשנת 1918. אחת הדמויות הבולטות באגודה היה רודולף גלאואר, שהיה מומחה למדיטציה סוּפית. אגודת טולה ראתה את עצמה כמסדר דתי אזוטרי לכל דבר, ואחד החברים בה, פרידריך קרוהן, שהיה גם רופא השיניים של היטלר, הוא זה שעיצב את סמל צלב הקרס, המבוסס על הסמל טיבטי העתיק, הסוואסטיקה

ההשפעה המיסטית הגדולה ביותר על היטלר היתה זו של דיטריך אקהארט, מיסטיקן גרמני ובעל ידע רב בתורות אזוטריות שונות, שלימד את היטלר סודות רבים. לאות הוקרה הקדיש לו היטלר את ספרו מיין קאמפף. קבוצה מיסטיקנית נוספת שהוקמה באותה תקופה היתה קבוצת "וְריל" שיש מי שמייחסים אותה לג'ורג' גורדג'ייף. הם לימדו טכניקות של ריכוז ומדיטציה שנועדו לעורר את הכוח הרדום שנקרא בפיהם וריל. ככל הידוע היה היטלר  עצמו כמו גם רופאו האישי והרמן גרינג, חבר בקבוצה. יש לציין שעצם קיומה של הקבוצה הוא נושא לחילוקי דעות בין היסטוריונים. ישנם היסטוריונים רבים המכחישים את עצם קיומה, לא כל שכן את העובדה שהיטלר היה חבר בה, ולעומתם חוקרים רבים המביאים ראיות לקיומה ולאידיאולוגיה שעמדה מאחוריה. דמות נוספת שתרמה להשפעה המיסטית על הנאצים היה קארל הָאוסהופר שהיה תלמיד שקדן של תורת גורדג'ייף. הוא למד בטיבט והיה מומחה לזן בודהיזם שעבד בצמוד עם היטלר והיה בקשר עם אגודות טיבטיות שונות ששמרו לדבריו את הסוד לקיומו של האדם העליון. קיימות סברות שגם אליסטר קראולי וגם גורדג'ייף חיפשו ליצור קשר עם היטלר, אם כי אין הוכחות חותכות שאכן כך היה. היטלר עצמו בשלב מאוחר יותר דחה את כל האגודות המיסטיות השונות ואסר על קיומן, ביניהן הבונים החופשיים, תיאוסופיה ואנתרופוסופיה.

מה שמעניין הוא שדווקא בסוף המלחמה, לאחר תבוסתה של גרמניה ונפילת הרייך השלישי, התעוררה תופעה שאינה מוזכרת לעתים קרובות, בוודאי שלא לטובה, בשם היטלריזם אזוטרי. המקור לקיומו של הזרם הביזארי הזה הוא בדמותה של סָויטרי דֶווי, אשה ממוצא צרפתי שהפכה להינדואיסטית ומצאה קשר הדוק בין האידיאולוגיה הארית של היטלר והמאבק לשחרור הודו מעולה של בריטניה. צלב הקרס (הסוואסטיקה) היה סמל חשוב במיוחד עבורה, מכיוון שסימל לדבריה את האחדות שבין העם הגרמני וההינדואיזם. הסוואסטיקה היא סמל דתי רב עוצמה בתרבות הטיבטית, שם הוא נחשב דווקא לסימן של מזל. דֶווי כינתה את היטלר אוואטאר, התגלמות אלוהית בגוף אנושי, וראתה בו התגלמות של האל וישנו. 

דמות חשובה נוספת באזוטריקה הנאצית היתה מיגל סראנו, דיפלומט צ'יליאני שכתב שני ספרים "היטלריזם אזוטרי" ו"אדולף היטלר - האוואטאר האחרון". סראנו האמין שהיטלר נמצא בשמבלה, מרכז תת קרקעי באנטארטיקה, לשם הועבר מטיבט ובו קיים מגע עם האלים הקדומים על מנת לחזור במועד הנכון לאדמה ולהשלים את משימתו ולהוביל את כוחות האור לניצחון על פני כוחות האופל. לשיטתו בני הגזע הארי היו קשורים לשמש בעוד כל הגזעים האחרים, במיוחד היהודים, היו קשורים לירח. הוא גם האמין שאנשי הגזע הארי הם למעשה אלים, ולכן אינם עומדים למבחן הצדק כבני אדם רגילים, מה שהצדיק בעיניו את מעשיהם האכזריים.

הקישור בין אליסטר קראולי, גורדג'ייף והיטלר אינו מוכח. עם זאת אפשר למצוא קשר הדוק בין המיסטיקה הנאצית וספריה הרבים של הוגת דעות בשם ד"ר אליס ביילי שהיתה דמות רוחנית חשובה במחצית הראשונה של המאה והפכה במשך השנים לאחת הדמויות המשפיעות ביותר על האידיאולוגיה של הניו אייג'.


 

אין תגובות: