יום שלישי, 21 באפריל 2009

בראבו. אריה בתל אביב

הדמיית מרכז הבקרה. רוב המבנה ימוקם מתחת לפני הקרקע (תצלום הדמייה: משרד ניר-קוץ)
הארץ:
החל תכנון מרכז הבקרה המטרופוליטני של גוש דן
יום שלישי 21 באפריל 2009 01:00 מאת: נועם דביר
צורתו של הבניין מזכירה מעין קונכייה מוארכת, כאשר מרבית שטחי המבנה ממוקמים מתחת לפני הקרקע ופונים לחצר פנימית. הבנייה צפויה להסתיים ב-2012.
משרד האדריכלים "ניר-קוץ" זכה בתחרות התכנון של נ.ת.ע. (נתיבי תחבורה עירוניים) לתכנון מרכז הבקרה המטרופוליטני של גוש דן. במרכז החדש, שעלות הקמתו - 40 מיליון שקל - תתוקצב על ידי משרד התחבורה, ישולבו כל מערכות הבקרה השולטות על התחבורה הציבורית והפרטית בגוש דן, וכן על הרכבת הקלה לכשתופעל.
תכנון המרכז, שימוקם במגרש החניה של גן וולקובסקי בתל-אביב, בין דרך נמיר למנחם בגין, סמוך לתחנת הרכבת ברחוב ארלוזורוב, יימשך עד אמצע 2010 והבנייה צפויה להסתיים ב-2012.
"גן וולקובסקי הוא שטח ציבורי רחב ידיים ונדיר במרכז המטרופולין", אמר האדריכל הזוכה אריה קוץ, "יש תפקיד מרכזי לחלל זה במבט מחלונות מגדלי המשרדים ומגדלי המגורים שיצמחו סביבו, ולא פחות חשוב מכך מחלונותיהם של אלפי העוברים בכלי רכב במקום מדי יום".
צורתו של הבניין מזכירה מעין קונכייה מוארכת, כאשר מרבית שטחי המבנה ממוקמים מתחת לפני הקרקע ופונים לחצר פנימית. לפיכך, למרות ממדיו הנרחבים של הבניין, כ-4,000 מ"ר, הוא נותר כמעט ללא נוכחות ברחוב. מאפיין זה היה גם אחד השיקולים לבחירת ההצעה של המשרד, לצד התחשבות בסביבת הגן ושימוש ניכר באלמנטים של בנייה ירוקה.
לדברי קוץ צורתו של הבניין יוצרת תנועה עצמאית בתוך התנועה העירונית והמוטורית מסביב, "זהו מבנה שיעשיר את החוויה של העובר במקום", הוא אמר. לפרויקט שותפות כאמור נ.ת.ע., משרד התחבורה ועיריית תל-אביב.
משרד ניר-קוץ גבר על ארבעת משרדי התכנון שעלו לשלב האחרון: פייטלסון-שילה-יעקובסון אדריכלים, אריה שילה אדריכלים, דגן מושלי ארכיטקטים ומשה ורד אדריכלים.

אין תגובות: