יום חמישי, 10 בספטמבר 2009

הנייר סובל הכל 9.9.9 / אריה קוץ / הבינלאומי / ARTLV








הנייר סובל הכל 9.9.9
אדריכל אריה קוץ, ניר – קוץ אדריכלים
לובי בניין הבנק הבינלאומי, 9.9.9 עד 12.9.9
נייר שרטוט, דיו תווין"קיפול אקורדיון" ברוחב 90 ס"מ ובאורך כחמישים מטר

הנייר סובל הכל הוא משפט שמלווה את האדריכל מימיו הראשונים במקצוע. "על הנייר" אפשר לנסות אלטרנטיבות שונות וגם לעשות טעויות, כל עוד התכניות לא נשלחות ל"ביצוע". מהרגע שהתכניות- גליונות נייר- נשלחות לאתר הבניה, היצירה יוצאת מידי האדריכל ועוברת לידיים של המבצעים. מבחינה זו, האדריכל, כשהוא עדיין לעצמו, מייצר רק עבודות נייר.

העבודה שהוכנה עבור תערוכת ARTLV, בלובי הבנק הבינלאומי, היא שרטוט של תכניות הבקשה להיתר בניה לבניין הבנק הבינלאומי, כפי שהן הוגשו לעירית תל אביב לבקשת ההיתר. העבודה מציגה את הצורה בה משורטט כל הבניין – תכניות, חתכים וחזיתות - ברצף אחד על נייר כפי שהוא נפלט ממכשיר התווין (פלוטר). בעבודה זו הנייר נשלף ממצבו הפורמלי כמסמך משפטי ומציג את "אישיותו" הייחודית, החומרית, במופעים משתנים מהקיפול, המקשיח אותו ונותן לו אופי אדריכלי, אל הדף הדק, האוורירי והקל.
גליון הנייר הארוך נפרש על ציר מזרח מערב הציר שבין יסוד העץ (נייר) ליסוד הברזל (בניין) על פי הקוסמולוגיה הסינית – ארץ הולדתו של איי. אם. פיי אשר במשרדו (פיי, קוב, פריד) נולד הרעיון העיצובי של הבניין.

אל הקומפוזיציה מתווספות ערמות של שרטוטי "תכניות עבודה", השלב שבא בתהליך התכנון אחרי היתר הבניה, כפי שאלו נצטברו במשרד האתר במהלך הבניה.

אין תגובות: