יום חמישי, 9 ביולי 2009

האמן על האמנים / יאיר גרבוז

Ma donnA / david michaeli / tlv 1984


תודה מיוחדת לרון בן-דור המבלב"ג (המביא לבלוג)



יאיר גרבוז האמן על האמנים

מתוך "משקפיים" חוברת 13 יולי 1991


"היכולת של האמן להיות במיטבו ברגע ההכרעה ובזמן הנדרש גוזלת כוחות נפש מרובים ומחירה לרוב יקר מאד. שיאים הרי יוצרים מורדות והישגים מבשרים כישלונות אפשריים. יוצא לפיכך, שלעיתים קרובות משלם האמן תמורת חכמת היצירה באינפנטיליות יומיומית. תמורת הבטחון והנחרצות שבשיפוט האמנותי - בחרדה ותחושת אפסות. תמורת הדיוק הוא משלם בפיזור נפש ותמורת הנאמנות להישג וההקפדה על האיכות - בבוגדנות. תמורת הבדידות - בשחצנות. הפגיעות עולה לו בתקפנות ואף בהתנשאות, ותמורת הנשיאה בעול והיותו נשלט בידי יצר בלתי ניתן לכיבוש, הוא מפצה את עצמו, לפחות לכאורה, בנטילת זכויות יתר מופלגות, התנהגות קפריזית ומוסר חברתי גמיש. חשיבות המקוריות ביצירה גורמת לו לטעות ולחשוב שגם התנהגותו צריכה להיות מקורית."

"להיות אמן הוא קודם כל להיות שופט ובה בשעה להיות, במידה רבה, גם המחוקק והמחדש. ייסוריו וחרדותיו של השופט שייכים למחיר שהוא משלם בעבור עירנותו ויושרו, שכשלעצמם אין להם חשיבות אלא כמסייעים לתבונתו ולכושרו ולהחליט ולגזור דין."

"אמן הוא זה שבנה סביב עצמו מעטה דק והגנה שבירה של שביעות רצון, אבל פנימה משם הוא כולו חוסר ידיעה אך רוב מעשה. כל זה מקל על כושר ההיפרדות וההתגרשות שלו. ומתוך שבינו לבין עצמו אין הוא עושה מעצמו עניין גדול, הוא יכול להמר על עצמו ולחטט בעצמו ולהפתיע את עצמו, ובעיקר לבגוד בעצמו. הוא בעצמו איננו טוב בעיני עצמו מכל שמרן מחורבן אחר. הוא יוצר טכניקה של הכרעות חסרות רחמים לטובת ההימור ונגד השמרנות, לטובת הבדיקה ונגד ההרגל, לטובת העשייה. הוא מחפש תמיד איזון בין עבר והווה, מסגרות ושבירתן, כוח ומתינות, רגש ושיפוט. הוא נאבק על גבולות ומגבלות ויוצר גבולות ומגבלות חדשים, מרענן את מה שעמד להתנוון וטומן את זרע הניוון החדש."

אין תגובות: