יום ראשון, 29 באוקטובר 2023

אמנות המלחמה 2 ניהול מלחמה / תרגום: דוד מיכאלי מדף הוצאה לאור

אמנות המלחמה

תרגום: דוד מיכאלי מדף הוצאה לאור

 

2

ניהול מלחמה

 

דברי סאן דזה:

ככלל, לביצוע מלחמה יש צורך באלף מרכבות קרב רתומות לארבעה סוסים, אלף עגלות מחופות יריעות עור רתומות לארבעה סוסים, ומאה אלף חיילים.

עלות ההובלה של אספקה למרחק של מאה ''לי'', כולל הוצאות בעורף ובחזית, אירוח ובידור של יועצים ומבקרים, עלות חומרים כדבק ולכה, וכן מרכבות ושריון, תגיע למאה מטבעות זהב ליום. אחרי שכסף זה יגויס, אפשר לבנות כוח בן מאה אלף חיילים.

מטרת הכניסה לקרב היא ניצחון. אם הניצחון מתעכב זמן רב, הנשק מתכלה ונשחק וכך גם המוטיבציה. במצור על העיר מתכלה כוחם של החיילים.

תקציב ומשאבי המדינה לא יספיקו למערכה ארוכה.

אם הנשק מתכלה ונשחק ולהט הלחימה נחלש, הכוח מותש וקופת האוצר ריקה, יפעלו בעלי כוח אחרים לנצל את מצבך הקשה ולהרוויח ממנו. במצב זה, גם יועצים טובים לא יוכלו להכין תוכניות יעילות לעתיד.  

לפיכך, למרות שגם במבצעים מהירים אנו ערים לסיכוי של כשלים, הרי, במצבים של שהייה מתמשכת החוכמה תמיד מתכלה. מעולם לא הייתה מדינה שהרוויחה מהתמשכות של מלחמה.

רק אלו המכירים היטב את קשיי ואתגרי המלחמה, מכירים את אופן הניהול היעיל של המלחמה. קצין יעיל אינו יוצר מצב של כפילות יחידות שאינן מאומנות, או מצב מסרבל של ציודים כפולים. את הנשק תביא איתך. את המזון קח מהאויב. כך תפרנס את הכוח.

מערכה צבאית מרוקנת את קופת המדינה המבוססת על מיסים.

העלאת מיסים משפיעה לרעה על רווחת העם ויכולותיו.

במצב של מערכה צבאית, המחירים מאמירים.

כאשר המחירים עולים, נכסי האוכלוסייה מתכלים.

כאשר נכסי האוכלוסייה מתכלים, העובדים יכרעו תחת עומס תביעות.

כאשר מעמד העובדים נפגע וחוסנם נפגע, מתדלדלים בתי מעמד הביניים ושליש מהתקציב יאבד.  

במקביל, הוצאות הממשלה על מרכבות שבורות, סוסים מותשים, קסדות ומגנים, קשתות וחיצים, חניתות ומגיני יד וגוף, בהמות משא ועגלות אספקה, יסתכמו עד לארבעים אחוז נוספים מהתקציב.

על פי כך המפקד הפיקח יתכנן להשתמש במשאבי האויב. ערכו של מטען עגלת אספקה אחת של אויב משתווה לערך של עשרים מטענים מן האספקה שלך. וכך גם, מידה אחת של חציר של האויב משתווה לעשרים מידות חציר מיובאות מהאספקה שלך.

כדי להרוג אנשי אויב יש לעורר בלוחמים זעם.

כדי שיחושו שהניצחון משתלם נכון שיקבלו גמול.  

לכן, אם בקרב, נלקחו עשרה רכבים, יש לגמול לאלו שהשתלטו על הראשון.

על דגלינו להחליף את דגלי האויב. ברכבי האויב יש להשתמש יחד עם הרכבים שלנו. בחיילים שבויים יש להתחשב ולשמור עליהם בחיים. לכך ייאמר:  השתמש באויב המנוצח להגדיל את כוחותיך.  

בקרב, הניצחון הוא הקובע ולא מבצעים ממושכים.  

המנהיג הבקיא במלחמה הוא הקובע את גורל אנשיו ואת גורל ארצו, שלומה וביטחונה.

אין תגובות: