יום חמישי, 6 במרץ 2008

war resistance 2 איינשטיין על שלום

Sunset #7, Jonathan Michaeli


מספר קובץ מאמרים בעריכת אוטו נתן והיינץ נורדן עם הקדמה של ברטראנד ראסל, הוצאת סיימון ושוסטר ניו-יורק, 1960

במהלך ביקורו בארצות הברית של אמריקה (1931), העניק איינשטיין ראיון לג'ורג' סילבסטר ווירק בניו יורק שהיה דובר עבור גרמניה. המחשבות שכה העסיקו אותו בימים ההם מסוכמות יפה בראיון זה. איינשטיין מצוטט באומרו:


יש די כסף, די עבודה, ודי מזון שניתן לספקם על ידי ארגון מקורותינו בהתאמה לצרכים, במקום להיות עבדים לתיאוריות כלכליות ומסורות נוקשות.

מעל לכל, אסור לנו להרשות שכוונותינו ומעשינו ישתנו מעבודה יוצרת ובונה לכיוון של מלחמה נוספת. אני מסכים עם האמריקאי הגדול בנג'מין פרנקלין, אשר אמר: ''מעולם לא היתה מלחמה טובה או שלום רע.''

אני לא רק פציפיסט, אלא פציפיסט מיליטנטי. אני מוכן להלחם עבור השלום. דבר לא יסיים את המלחמה אלא אם האנשים עצמם יסרבו ללכת למלחמה.

כל מטרה נעלה קודמה בתחילה על ידי מיעוט תוקפני. האם לא כדאי לאדם למות למען מטרה בה הוא מאמין, כמו שלום, מאשר לסבול מדבר שאינו מאמין בו, כמו מלחמה? כל מלחמה מגדילה ומחזקת את השלשלת של מעגל הרשע וכובלת ברוע את התקדמותו של המין האנושי. קומץ של סרבני מצפון יכול לבטא ולהעלות לתודעה מחאה נגד מלחמה.

ההמונים לעולם אינם דוגלים במלחמה עד אשר חשיבתם מורעלת על ידי תעמולה. אני מסכים עמך כי עלינו ללמד להתנגד לתעמולה ופרסום. עלינו להתחיל לחסן את ילדינו כנגד תודעת המלחמה על ידי חינוכם ברוח השלום. הבעיה עם אירופה (נכתב ב-1931 ד.מ.) היא כי אנשיה חונכו בתודעה שגויה. ספרי הלימוד שלנו מאדירים את המלחמה ומסתירים את זוועותיה. הם מתכנתים את הילדים עם שנאה. הייתי מלמד שלום על פני מלחמה, אהבה במקום שנאה.

הספרים צריכים להיכתב מחדש. במקום למחזר שנאה עוינות ודעות קדומות, עלינו להזריק רוח חדשה אל תוך מערכת החינוך שלנו. חינוך חייב להתחיל בעריסה. לאמהות על פני העולם ישנה האחריות לטמון את זרעי השלום בנשמת ילדיהן.

אולי אין זה אפשרי במהלכו של דור אחד למחוק את יצר המלחמה. זה אפילו אינו רצוי להעלימו לחלוטין. על האנשים להמשיך להילחם, אך עליהם להילחם עבור דברים ראויים. לא עבור קווי גבול דמיוניים על פני האדמה, דעות קדומות גזעניות, וחמדנות פרטית במסווה אהבת הארץ והמדינה. כלי נשקם יהיה רוח האדם ולא טנקים וחומר נפץ מרסק.

רק לחשוב איזה עולם נוכל לבנות אם העוצמה המבוזבזת במלחמה היתה מיושמת בצורה בונה! עשירית מהאנרגיה על אמצעי הלחימה השונים במלחמה עולמית, רק חלק מהכסף המתפוצץ ברימוני יד וגז רעיל היה מעלה את רמת החיים של כל מדינה ומונע את האסון הכלכלי של אבטלה עולמית.

עלינו להתכונן לאותה הקרבת גבורה עבור השלום, שאנו מבצעים אותה ברוחב לב אשר כזה עבור המלחמה. אין דבר יותר חשוב מזה או קרוב יותר ללבי.

דבר ממה שאעשה או אומר לא ישנה את מבנה היקום. אבל, אולי, על ידי אמירתי, אוכל לעזור לדבר הגדול מכל – כוונה טובה בין בני האדם ושלום על פני האדמה.

אלברט איינשטיין 1931

אין תגובות: